Dlaczego Gaz? Dlaczego gaz?

Gaz - cechy charakterystyczne

Poszukiwania paliw alternatywnych zastępujących benzynę czy olej napędowy jawią się ostatnio jako konieczność wobec stale rosnących cen tych paliw i wciąż ostrzejszych wymagań ekologicznych. Jest bowiem faktem niezaprzeczalnym, że są one tańsze i mniej uciążliwe dla otoczenia niż najpopularniejsze obecnie paliwa silnikowe. Jednym z takich paliw jest gaz płynny LPG - liquefied petroleum gas będący mieszaniną propanu i butanu. Przy ciśnieniu około 0.83 MPa i temperaturze otoczenia utrzymuje stan płynny i wtedy jego objętość jest 270 razy mniejsza niż fazy gazowej. Przy spadku ciśnienia to paliwo przechodzi w fazę gazową, przechowywane jest więc w stanie płynnym a spalane jako gaz. W ostatnich latach obserwuje się w Polsce bardzo duży wzrost zainteresowania stosowaniem gazu płynnego jako alternatywnego paliwa silnikowego zastępującego benzynę.

LPG na świecie

W niektórych krajach od dawna stosuje się gaz propan - butan. Zakres stosowania LPG jest oczywiście ograniczony, choć w takich krajach jak Holandia, Belgia, Dania czy Włochy można określić go jako znaczący. Na całym świecie porusza się około 5 mln samochodów zasilanych LPG, w tym ok. 700 tyś. w Holandii, 500 tyś. w krajach b. ZSRR, 450 tyś. w USA, 140 tyś. w Kanadzie i już około 350 tyś. w Polsce. W niektórych dużych miastach świata jak Tokio czy Barcelona wszystkie taksówki miejskie są zasilane wyłącznie tym paliwem. Głównym motywem rozpowszechnienia gazu jest ochrona czystości powietrza. Odpowiednia w tym zakresie polityka ekonomiczna niektórych państw skłania część użytkowników pojazdów do stosowania gazu zamiast benzyny. Znacznie niższe ceny gazu i inne ulgi podatkowe rekompensują właścicielom samochodów koszty poniesione na instalację gazową. W Polsce zaistniały obecnie podobne okoliczności sprzyjające rozwojowi tego sposobu zasilania samochodów. Instalację gazową LPG można zamontować do każdego samochodu napędzanego 4-suwowym silnikiem z zapłonem iskrowym. Z eksploatacji pojazdu na gazie wynikają dwie zasadnicze korześci: ekonomiczna i ekologiczna.

Gaz - ekonomia

Aby lepiej zobrazować pierwszą z nich przyjrzyjmy się poniższej tabeli:

Rodzaj paliwa Zużycie średnie w dm3/100km Cena litra paliwa Koszt przejazdu 100 km
Benzyna 10 l.* ok. 5.80 zł ok. 58 zł
Gaz 11.5 l.* ok. 2.85 zł ok. 31,50 zł
* Polonez z silnikiem gaźnikowym

Różnica jest zatem widoczna, na 100km wynosi ok. 26.50 zł. Podobnie zwiększa się ekonomiczność innych pjazdów gaźnikowych, czy wtryskowych.

Gaz - ekologia

Równie ważny, choć nie doceniany jest także aspekt ekologiczny. Proces spalania mieszaniny propanu - butanu powoduje tworzenie mniejszej ilości związków toksycznych w spalinach. Na podstawie badań przeprowadzonych przez Zakład Inżynierii Chemicznej i Ochrony Środowiska można stwierdzić, iż nie wydzielają się w tym procesie praktycznie żadne szkodliwe substancje, oprócz ograniczonej do 1/4 - w porównaniu z etyliną - emisji tlenku węgla. Jest to zatem paliwo ekologiczne.

Rodzaj paliwa HC CO NOx SO2 ALDEHYDY INNE Ogólnie
Olej napędowy 6 0.2 25 3.25 7.8 32.5 74.75
Benzyna bez Pb 3 6 50 0.39 2.6 6.5 68.49
Gaz 1.8 0.3 40 0 0 0 42.10

Propan - butan - paliwo silnikowe

Inną zaletę gazu stanowi przedłużenie żywotności silnika. Mieszanina propanu - butanu w odróżnieniu od benzyny nie powoduje spłukiwania oleju z gładzi cylindrów oraz jego rozcieńczenia w misce olejowej. W wyniku spalania gazu nie powstaje nagar.

Testy samochodów na gaz wykazują, że występuje tylko niewielki spadek mocy i obniżenie dynamiki silnika zasilanego gazem. Przy zwykłej jeździe nie zauważa się różnicy pomiędzy gazem a benzyną, przy rozpędzaniu się na poszczególnych biegach samochód zasilany gazem zachowuje się bardzo dobrze jest to zasługą tego, że liczba oktanowa gazu wynosi 104. Różnica pomiędzy paliwami jest możliwa do zauważenia dopiero gdy np. ciągniemy dużą przyczepę lub gdy przeciążamy silnik tzn. chcemy szybko przyspieszyć jadąc na 5 biegu 60 km/h.


Gaz w samochodzie - wywiad Gaz w samochodzie - wywiad
Wywiad z właścicielami AUTO-GAZ BESKID

Pyt: Czy opłaca się założyć instalacje gazową do samochodu ?

Odp: Tak. Z dwóch powodów. Pierwszy: z przyczyn ekonomicznych. Gaz jest na dzień dzisiejszy trzykrotnie tańszy od benzyny. Drugi powód: silnik zasilany gazem zużywa się znacznie wolniej niż zasilany benzyną... czytaj całość »

Wyjaśniamy nurtujące fakty Wyjaśniamy nurtujące fakty
W związku z coraz to większym zainteresowaniem "Samochodowymi Instalacjami Gazowymi" pragnie wyjaśnić nurtujące fakty...

Szybki rozwój benzynowych układów zasilania ,wymuszony coraz ostrzejszymi normami emisji substancji toksycznych, powoduje wiele kłopotów, jakie muszą rozwiązać konstruktorzy instalacji gazowych... czytaj całość »

Nasze realizacje Nasze realizacje
Galeria zdjęć naszych realizacji

zobacz całość »

Utrzymanie strony i pozycjonowanie: Bielska Fabryka Stron | Projekt i wykonanie: Sati.pl